EmediateAd
Sund for Sjov

5 tips til at undgå forstoppelse i julen

Jul er hjerternes fest, men bestemt ikke altid en sand fest for hverken mave eller tarm. Forstoppelse er et velkendt fænomen for rigtig mange her i december måned – det er den i hvert fald for mit vedkommende. Læs med i dag og hør hvordan forstoppelse viser sig og hvad du kan gøre for at forebygge og/eller bekæmpe den.

Julemad, julegodter og julestress. Det kan være en hård cocktail for mave og tarm.

Symptomer som oppustethed, mavekneb, fornemmelsen af ikke at være ”tømt” rigtigt, når du har været på toilettet, træthed, ”tyngde” (du oplever måske, at du vejer mere på vægten uden at have spist mere), mental uklarhed og irritation – det er bare nogle af de symptomer, som kan vise sig ved forstoppelse.

Personligt har jeg i mange år fået forstoppelse efter juleaften forfulgt af første og anden juledag. Sådan ca. midt på eftermiddagen på anden juledag, så var der ikke noget at tage fejl af. Maven var oppustet og trangen til at sidde timevis på toilettet med en stak reklamer blev større og større.

For midt vedkommende skyldes det blandt andet de store og tunge mængder kød og mælkeprodukterne, som fylder meget i de traditionelle måltider (med mindre man selv styrer dem alle). Jeg er blodtype A og ifølge teorien om blodtyperne, så trives A-typen bedst på vegetarkost og det må jeg sige, at jeg i den grad mærker i julen.

Heldigvis behøver man ikke isolere sig og afholde sig fra alle sociale arrangementer – der er ting, som man kan forebygge med og i dag får du mine 5 bedste tips:

  1. Vær opmærksom på stress! Stress får kroppen til at gå i alarmberedskab og sende det blod, som skulle gå til fordøjelsen ud til musklerne i stedet (det handler om at overleve, når vi er stressede – ikke om, hvornår vi skal have det næste måltid). Forkæl dig selv med en god gang NADA, Healing, massage, Kranio Sakral Terapi o.lign. i dagene op til jul og brug en afspændingsapp eller CD til at holde den gode stil ved lige med i juledagene.
  2. Tag et tilskud af en god bredspektret probiotika (gode tarmbakterier). Stress har det med at slå vores gode tarmbakterier ihjel og mangler vi gode tarmbakterier, så får vi sværere ved at fordøje vores mad. Det skaber tendens til forrådnelse og forstoppelse opstår lettere.
  3. Start dagen med et glas rent vand med saften fra ½ friskpresset citron og husk at få rent vand dagen igennem. Som udgangspunkt 1½-2 liter rent vand dagligt.
  4. Spis frugt og grøntsager i det omfang det er realistisk – men mest grønt. Frugt og grønt indeholder gode fibre til fordøjelsen. Fibre fremmer peristaltikken – det vil sige tarmens bevægelser – og gør, at maden ikke opholder sig så længe i systemet, at den begynder at rådne.
  5. Dyrk motion om formiddagen før du sætter dig til bords og prøv om du kan lokke familien til en lille ”strække-ben-pause” før osten. Motion øger på samme måde som fibrene tarmens peristaltik og gør at vi lettere kommer af med ”skidtet”.

Er det gået helt skævt med fordøjelsen, så er grøn-the med hvidtjørn, ginsing og sennes en super hjælp. Sennesblade indeholder antrakinoner, som virker afførende. Antrakinonerne øger tarmmuskulaturens bevægelse (altså peristaltikken) og modvirker samtidig, at vandet i tyktarmen reabsorberes. På den måde bliver afføringen mere lind og lettere at komme af med.

MEN – OBS. OSB. OSB. Kosttilskud med sennes bør kun tages over en kortere periode. Sennes har det med at gøre tarmen doven og slap, fordi det ”gør arbejdet” om man så må sige, og når andre gør arbejdet, så har man pludselig det, som man i fagsprog kalder en ”doven” tarm og bliver afhængig af afføringsmidler.

Tilbage

4 kommentarer


  1. dec 11, 2013
    6:15 pm

    Jane

    Spændende læsning. Jeg er jo vant til den fede mad, så for mig er julemaden jo lige i skabet. Det er mere de ekstra julegodter, der kan give ballade. Men siden vi sås, har jeg husket at tage probiotikaen fra NDS og jeg må indrømme, at jeg er glad for den. Og den er jo noget nemmere at transportere med sig end min anden favorit, Vita Biosa 😉


    • dec 11, 2013
      7:14 pm

      sundforsjov

      Kære Jane
      Tænker du måske kunne være blodtype O? Tror aldrig jeg har fået spurgt dig 🙂 Og så er kød og fed mad jo lige i skabet!
      Fedt du har fået NDS frem og mærker en god effekt. Det er absolut en af mine yndlings 🙂 Hvis ikke den er i nærheden, så vælger jeg Lactiplus.
      KH Charlotte


  2. dec 17, 2013
    10:27 pm

    Malene fra paleolivet

    Meget relevant indlæg. Og ja, det er virkelig slemt med stres. Jeg får også hård mave af det. Jeg tror da lige, jeg vil skrive mig bag øret, at en gang motion inden juleaften-showet med mad og gaver starter, skal på programmet


    • dec 17, 2013
      10:34 pm

      sundforsjov

      God tur Malene og ikke mindst god jul 😉

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *