EmediateAd
Sund for Sjov

T-birkes – morgenmad du bare ikke kan modstå

morgenmadHvor længe siden er det, at du har spist en tebirkes? OG haft god samvittighed bagefter? Det skete for absolut første gang i går for mit vedkommende og den fantastiske inspiration har jeg hentet hos denne inspirerende kvinde.

Faktisk kalder vi dem hverken for tebirkes eller københavnerbirkes hjemme hos os. Her er de døbt t-birds og de er noget helt særligt, fordi de kun kommer på morgenbordet til familiefødselsdage.

Ingredienser til dejen:

Ingredienser til remonce:

  • 150 g paranødder
  • 180 g bløde, udstenede dadler
  • 150 g økologisk smør eller kokosolie
  • 1 spsk. stødt kanel

Sådan:

Start med at male eller blende paranødderne til fint og luftigt nøddemel, og bland nøddemelet sammen med kokosfibre, havsalt og fiberhusk.

Tag en ny skål og kom dadler og æg heri. Blend det hele godt sammen med en stavblender.

Kom vand og smør i en lille kasserolle og bring det i kog til smørret er smeltet. Tag gryden af komfuret og hæld blandingen op i skålen med melet. Rør imens med en elpisker gerne med dejkroge, da dejen bliver meget kompakt. Tilsæt herefter æggemassen lidt af gangen og rør godt rundt imens.

Læg dejen på et stykke bagepapir til afkøling og start på remoncen.

fremgangsmåde 1Mal eller blend igen paranødder til mel (hvis ikke du allerede har gjort det, da du havde fat i blenderen). Kom dadlerne op i en skål og blend dem til en ensartet masse med stavblenderen. Tilsæt nøddemelet og smør og bland det hele til en ensartet, smørbar remonce.

Sådan ruller du dejen sammen:

Start med at dele dejen i to lige store stykker. Rul eller smør med en dejskraber den ene klump ud på et stykke bagepapir. Læg evt. et stykke bagepapir over dejen og glat den ud det sidste stykke med hænderne mellem de to stykker papir.

Dejen skal måle ca. 20 x 40 cm.

Delen remoncen i to lige store dele og smør den ene halvdel på dejen med en dejskraber. Løft bagepapiret i den ene side og brug det som støtte, når du folder den ene tredjedel af dejen ind mod midten. Tag derefter den anden side og fold den ligeledes ind mod midten, så dejen lukker sammen om remoncen (se billederne).

¨fremgangsmåde 2

Skær ”pølsen” ud i 8 stykker og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Gentag samme procedure med den dej, som du har tilbage. Pisk ægget og pensl stykkerne og drys til slut med blå birkes.

Bag dem midt i ovnen ved 175 grader varmluft i ca. 25 min.

fremgang 3De smager skønt nybagte og lune. Personligt kan jeg dog allerbedst lide dem afkølede og med lidt smør i midten. Men altså det her er genialt, hvis du spørger mig!

Indlægget indeholder affiliatelinks.

Tilbage

16 kommentarer


  1. jan 15, 2014
    9:50 am

    Dorte Petersen

    Søde Charlotte
    Jeg er altid så overrasket over din mængde på tallerken.
    Jeg synes det ser ud af meget. Tænker så spiser jeg for lidt når jeg ser dit billede.
    Tror jeg vil lave den 3-dages dagbog igen og se hvor det går galt.
    Knus fra Dorte P.


    • jan 15, 2014
      7:32 pm

      sundforsjov

      Kære Dorte
      Der skal noget til at sætte forbrændingen i gang med. Ellers tror kroppen jo, at der er fare på færre. Men selvfølgelig alt med måde og i de rette mængder 🙂 God ide med kostdagbogen, det giver altid et rigtig godt og konkret overblik og indblik.
      Kram Charlotte


  2. jan 15, 2014
    11:55 am

    Mathilde

    Mm! Har de rent faktisk tebirkes smag??


    • jan 15, 2014
      7:30 pm

      sundforsjov

      Jep Mathilde – det har de rent faktisk 😉
      KH Charlotte


  3. jan 19, 2014
    12:02 pm

    Den helseinteresserede

    Uhmmmm….hvor ser det bare godt ud, det må (også) afprøves :))
    Skal man i en helsebutik for at købe kokosfibre, eller kan man købe det i et supermarked? Kan du huske hvor lang tid brugte du på tilberedningen (kan man nå at lave dem en tidlig morgen, eller man skal afsætte lidt længere tid – fx lune dem dagen efter?)
    Det vil være fint, hvis du i dine fremtidige opskrifter vil angive tilberedningstiden (helt fra start – til maden kan anrettes). Personligt bliver jeg gang på gang meget overrasket over hvor lang tid det tager at lave det enkelte tilbehør klar, og ender ofte med at bruge dobbelt så lang tid, som angivet i diverse opskrifter. Jeg har prøvet at ordne grøntsager for et par dage af gangen, men hvis man ikke lige har lavet en madplan, er det svært at vide hvilke grøntsager, der skal i den enkelte ret – men måske er det løsningen: en madplan. God weekend :))


    • jan 19, 2014
      9:48 pm

      sundforsjov

      Kære helseinteresserede
      Ja du skal i en helsekostbutik eller på nettet for at købe kokosfiber. Jeg brugte ca. 2 timer fra start til slut, så det er ikke noget man lige gør en tidlig morgenstund – især ikke de første gange, hvor det kræver lidt mere tid. De tager tid at lave, men til gengæld gør det også, at man nyder dem dobbelt så meget og bliver utrolig god til at “holde hus” med dem 😉
      Jeg kan sagtens følge dig og dit ønske om at få tilberedningstid på opskrifterne, men så struktureret er jeg sjældent. Jeg har ofte gang i flere ting og børn, som lige afbryder mig, så det ville sjældent bliver “den rigtige tid”. Sund mad tager tid, men i bund og grund fortjener vi jo også at bruge den tid på os selv 🙂 MEN god ide med at forberede mange af grøntsagerne, det lettere hele processen en stor del.
      Kærlig hilsen Charlotte


  4. jan 20, 2014
    10:36 am

    Tina

    Hej Charlotte,
    Det ser super lækkert ud – er ikke helt vild med kokos – kan man bruge mere fiberhusk eller nøddemel i stedet?


    • jan 20, 2014
      10:57 am

      sundforsjov

      Kære Tina
      Jeg vil klart anbefale kokosfibrene for det bedste resultat. Dog vil jeg lige understrege, at du ikke kan smage kokos, når de er bagt. Jeg har en mand, som brokker sig over kokossmagen, når den er fremtrædende og det er bestemt ikke sket i dette tilfælde 😉
      Kærlig hilsen Charlotte


  5. jan 21, 2014
    12:04 pm

    Berit M

    Hej Charlotte,
    Hvor ser de bare go’e ud. Dem MÅ jeg bare prøve. Er generelt vild med smørbirkes og selvfølgelig Københavnerbirkes 😀
    Men….. kan man erstatte dadlerne med noget andet? Synes dadler påvirker blodsukkeret for meget og ville da gerne undgå dem – hvis muligt altså ?


    • jan 21, 2014
      1:15 pm

      sundforsjov

      Kære Berit
      Det ER de altså også 😉
      Min første tanke er svesker, men de påvirker også blodsukkeret.
      Dog vil jeg sige, at HELE dadler (og ikke en indkogt sirup) + kombinationen af fiber fra kokos, fedtstof og protein fra æg, ikke får blodsukkeret til at stige med samme fart og frigive samme mængder insulin, som hvis dadlerne stod alene eller var som sirup.
      Jeg “hører”, hvor du kommer fra, men vil du ramme tebirkes smagen bedst mest muligt, så ville jeg “gå med” dadlerne 😉
      Kærlig hilsen Charlotte


  6. jan 23, 2014
    6:44 pm

    Karen Margrethe

    Hej Charlotte
    Har lige prøvet at bage dine t-birds….. Og “desværre” jeg kom altså til at spise en da de stadig var varme. Super dejlig. OG så da de var afkølede, måtte jeg da lige smage om der var forskel…. 😉 STADIG BARE GODE….
    Nu må jeg vist se at få resten gemt et hemmeligt sted, ellers når vi da ikke at få dem til morgenmaden i weekenden.
    Super dejligt med dine inspirerende opskrifter, og din positive livsholdning, der skinner igennem alt hvad du skriver.

    KAN KUN SIGE TIL JER DERUDE – PRØV DEM…..

    Kærlig hilsen
    Karen Margrethe


    • jan 23, 2014
      9:48 pm

      sundforsjov

      Kære Karen Margrethe
      Sidder her med et stort smil på læberne efter at have læst din skønne kommentar… kom “desværre” til at smage 😉 🙂 Vores piger hjælper mig heldigvis med at holde strengt øje med antallet, for ellers må jeg helt sikkert indrømme, at de frister helt vildt!!
      Tak for din positive og smittende kommentar 🙂
      Kærlig hilsen Charlotte


  7. feb 1, 2014
    10:25 pm

    Dofute

    Kære Charlotte

    NØJ hvor de bare er lækre…. Både til morgenmad og aftenkaffen.
    Som du nævner tog det også mig noget tid at komme igennem alle steps i opskriften, men de var det hele værd!
    Syntes specielt det tog mig lidt tid at forstå, hvordan dejen skulle rulles ud inden fyldet kom i, altså sådan rent teknisk hvordan de skulle rulles, størrelse og foldes.
    Og så smuttede en del af fyldet ud i siderne under bagningen, har jeg måske overset noget, eller gør du noget specielt ved siderne, når du sætter dem på bagepladen.
    Men de smager himelsk og de blev nydt meget mere end indkøbte T birkes.
    Halvdelen er kommet i fryseren til en anden lørdags morgenmad


    • feb 2, 2014
      2:16 pm

      sundforsjov

      Kære Dorthe 🙂
      Det ER de altså!!! Skønt at høre din kommentar. Normalt er der ikke meget, som kan få mig til at bruge så lang tid i køkkenet, men disse tebirkes kan altså!! Jeg kan godt følge dig med teknikken. Et tip kan være, at tjekke om vand og smør har kølet nok af, når du blandet det med melet, så det ikke er meget varmt, når du blander med æggemassen. Sker det, kan den godt drille mig lidt. Kærligst Charlotte


  8. feb 18, 2014
    11:46 am

    Janne

    Hej….
    Vil lige oplyse alle om at man nu kan købe kokosfibre fra Urtekram i Superbrugsen…. endda økologiske 🙂 Jeg mener at jeg betalte omkring 24 kr. for en pose….. yderst rimeligt.
    Rart at man ikke altid skal i specialbutikker for at købe ind til sin LCHF kost 🙂


    • feb 18, 2014
      12:26 pm

      sundforsjov

      Kære Janne
      Det er da en super oplysning. Jeg havde godt hørt, at Urtekram var kommet med kokosfibre, men har endnu ikke set dem på hylderne – nu ved jeg, hvor de opholder sig – tak for det 🙂 Og ja yderst rimelig pris!
      Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *