EmediateAd
Sund for Sjov

Om at holde balancen, når man er en særligt sensitiv og nysgerrig sjæl

Som du måske har opdaget, tog jeg en pause fra bloggen i sidste uge. Det var tiltrængt. Min krop skreg efter en time-out, selvom min nysgerrige hjerne ikke var helt enig.

Jeg er særligt sensitiv (dog ikke i den mest udbredte forstand) og det er klart en af mine største udfordringer i forhold til at holde mig selv i balance. I flere år har jeg været i tvivl om, hvorvidt det her med at være særlig sensitiv var mig. En stor del af det passede utrolig godt og så alligevel ikke … lige indtil den dag jeg læste Susanne Møbergs beskrivelse af at være særlig sensitiv og nyhedssøgende – wupti!

Så faldt femøren.

Men hvad betyder det egentlig at være særlig sensitiv?

At være særligt sensitiv er IKKE en diagnose. Det er derimod et karaktertræk. Kendetegnet for karaktertrækket er, at man oplever en større modtagelighed overfor stimuli og indtryk på grund af biologien i ens nervesystem. Studier viser, at særligt sensitives hjerner registrerer flere informationer og nuancer, fordi de er mere fintfølende.

Som særligt sensitiv er man derfor mere modtagelige for fine nuancer, detaljer, stemninger og ikke mindst sindsstemninger. Man fornemmer utrolig hurtigt, hvordan andre mennesker har det, og man kommer ofte, uden at tænke videre over det, til at bruge en masse energi på at registrere og ”fordøje” indtryk og stemninger”, fordi vi får flere indtryk, som vi skal analysere, bearbejde og tage stilling til.

Og dét er altså en udfordring – især når man som jeg i perioder tager ud og underviser eller i det hele tager bare bliver opslugt at sit arbejde, fordi det er møj spændende.

Som særligt sensitive er man som sagt mere modtagelige overfor stimuli og indtryk, hvilket betyder, at man har en større tendens til at blive overstimuleret og nemmere producerer stresshormoner.

Og det var altså den udfordring, som jeg stod overfor i sidste uge og så er det ikke andet for, end at acceptere tingenes tilstand og skabe ro (så meget som det nu er muligt).

At være særligt sensitiv er heldigvis også en gave. Når man er i balance, så har man fået en hel unik evne til at lytte til sin egen krop og dens signaler. Jo mere man træner og åbner op for sin sensitivitet, dets mere er man i stand til at registrere, hvilke føde- og drikkevarer, som virker beroligende på ens fordøjelse, fremmer ens forbrænding og giver energi. Man mærker, hvor meget søvn man har brug for, hvilken type motion, som gør en godt osv. Den evne har ”almindelige” mennesker også, men den er altså stærkere og mere udbredt hos særligt sensitive.

Er du i tvivl, om du er særligt sensitiv, så kan du tage en gratis test her og kan du stadig ikke helt genkende dig selv, så kan jeg varmt anbefale Susanne Møbergs bog ”Er du også særligt sensitiv”.

Tilbage

2 kommentarer


  1. feb 18, 2014
    10:03 am

    Janne

    Tusind, tusind tak for dit indlæg! Har længe været bekymret for min til tider store instabilitet og periodiske “depression” og så viser det sig at jeg “bare” høj-sensitiv (og det samme er min søn på snart 4). Så tak for at du postede dette indlæg da det er en virkelig øjenåbner og (for mig) lyset for enden af tunnelen 🙂


    • feb 18, 2014
      12:25 pm

      sundforsjov

      Hvor er du sød Janne – velbekomme da 🙂
      Det er en enorm lettelse, når man først opdager, at man er sensitiv og dernæst, hvordan man takler det og rent faktisk også formår at få en masse “gaver” ud af denne egenskab. Så det glæder mig virkelig, at du har åbnet øjnene og set lyset for enden af tunnelen – velkommen :-*
      Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *