EmediateAd
Sund for Sjov

Super, sunde og lækre sportsboller

En fantastisk weekend og workshop er ovre og en ny uge begyndt (forhåbentlig med lidt flere blogindlæg). Sidste uge gik hastigt med klienter og forberedelse til min workshop, som jeg efter flere overvejelser valgte at flytte hjem til min lille klinik. Det endte med at blive et rigtig godt valg, da der lynhurtigt bredte sig en tryk, ærlig og åben stemning blandt deltagerne.

Jeg har netop fået første reference ind af døren og i de fleste tilfælde er andre bare bedre til at sætte ord på oplevelsen:

“Tak for en superinspirerende og lærerig dag! Sund for Sjov-workshoppen „Sådan får du energien tilbage” var lige, hvad jeg havde brug for efter en lang periode med travlhed, stress og sjuskede kost- og levevaner. Charlotte brænder for at formidle budskabet om at „det skal være sjovt at være sund” – og hun er en vidunderlig  underviser: Veluddannet, utrolig tværfagligt vidende og med en guldgrube af egne erfaringer i bagagen. Charlotte kan kunsten at være BÅDE autoritet, lærer, inspirator OG „en af vore egne” – på én og samme tid. Er du lidt træt, lidt tyk eller lidt traurig? Så er workshoppen det kærlige spark, der skaffer dig viljen og lysten til at gå i flæsket på uvanerne og overvægten og få energien tilbage. Tak for sparket, Charlotte!”.
Maiken Buchwald
Journalist, skrivecoach og rejsearrangør
www.maikenbuchwald.dk

Der var stor ros til maden, som stod på sunde burgere og fritter af persillerødder. Og i dag skal du have opskriften på de lækre og taljevenlige sports/burger boller:

Sportsboller

Ingredienser til ca. 12 boller:

Sådan:

Start med at male valnødderne til en fin mel på en kværn eller kaffemølle. Kom nøddemelet op i en stor skål og bland det sammen med havsalt, sesammel og fiberhusk.

Riv gulerødder på den fine side af et rivejern og bland dem med melet. Brug evt. en håndmixer og et par dejkroge til at blande det hele godt sammen.

Kom vand og smør op i en gryde og varm det op til smørret er smeltet. Lad det køle af til stuetemperatur (så du ikke brænder din lillefinger, hvis du mærker på vandet) og bland det herefter sammen med melet.

Slå æggene ud i en ny skål og pisk dem til en luftig masse med en håndmixer. Vend den luftige æggemasse sammen med melet af to omgange.

Lad dejen hvile i ½-1 time. Form til boller (du kan bruge to spiseskeer, som du evt. fugter med lidt vand, hvis dejen virker klistret og hænger på skeen).

Pisk et æg og pensel bollerne. Drys med sesamfør, hørfrø, solsikkekerner, græskarkerner, chiafrø o.lign.

Bag bollerne midt i ovnen på 175 grader ved varmeluft i ca. 25-30 minutter.

Tilbage

2 kommentarer


  1. feb 24, 2014
    3:33 pm

    Dorte Petersen

    Hej Charlotte
    Dejligt at høre at workshoppen blev afholdt i dine lokaler. Tænkte på i lørdags at jeg skulle jo have været der.
    Ang. din opskrift: til hvor mange boller?
    Kærlig hilsen
    Dorte


    • feb 24, 2014
      4:24 pm

      sundforsjov

      Kære Dorte
      Du skal altid være velkommen en anden gang – det er ikke sidste gang, jeg holder en workshop 🙂
      Du har ret, jeg har glemt at angive hvor mange boller der bliver – svaret er: ca. 12 stk.
      Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *