EmediateAd
Sund for Sjov

Den glade maves pizza

pizza2Sidste weekend var min skønne barndomsveninde og hendes familie på besøg hjemme på Falster. De bor til dagligt på Fyn og derfor ses vi ikke ret tit, men når det sker, så er det også bare ekstra hyggeligt med dybe snakke og god mad.

Vores børn hygger sig med at lave mad og derfor er det de sidste to gange blevet til hjemmelavede pizza bagt på bagesten, så de bliver ekstra lækre og sprøde. Jeg har ikke spist brød siden vores stenalderprojekt i januar (jeg har i bund og grund mistet lysten), så jeg tænkte, at jeg ville eksperimentere og prøve at opfinde en ny version af en sund og lækker pizzabund (uden smag af nødder eller kokos) og det lykkedes rent faktisk.

Ingredienser til 1 pizzabund:

Sådan:

Hvis du foretrækker en ekstra god og (næsten) sprød pizzabund, så vil jeg råde dig til at bage denne pizza på en bagesten. Bagestenen skal varme op i god tid, så derfor skal du starte med at aftørre den med en fugtig klud og placere den på nederste rille i en kold ovn – gerne 1½ – 2 timer før, du skal i gang med at bage. Sæt ovnen på 250 grader varmeluft og lad ovn og sten varme godt op.

Pisk æggene sammen i en skål og tilsæt fiberhusk, havsalt, olivenolie og sesammel. Rør dejen godt sammen så den ikke klumper, men så den stadig er lettere klistret. Lad dejen hvile i ca. 10 minutter og rør herefter 2 spsk. danskvand i  dejen. Smør dejen ud på et stykke bagepapir med en dejskraber – kom evt. lidt vand på dejskraberen, så dejen ikke hænger fast og form den til en rund cirkel.

pizza

Bag pizzabunden i 2 minutter og tag den herefter ud af ovnen for at pynte den med dit yndlingsfyld. Jo mere fyld (især “fugtigt” fyld du kommer på, dets sværere er det, at få din bund lækker og sprød).

Til denne pizza har jeg brugt:

  • Tomatsauce
  • Hakket oksekød svitset på panden i smør krydret med havsalt, peber og evt. lidt frisk chili
  • Friske champignoner i skiver
  • Friske rødløg i skiver
  • Rød peberfrugt i tern
  • Revet ost

Bag pizzaen igen i ca. 10-12 minutter og lad den køle af på en rist, imens du pynter den med oliven og en lækker hjemmelavet basilikumpesto (som du får opskriften på senere på ugen).

Og glæd dig så over, at det rent faktisk er muligt at nyde en pizza uden at blive oppustet og utilpas bagefter. Fantastisk!

Indlægget indeholder affiliatelinks.

Tilbage

2 kommentarer


  1. maj 1, 2014
    12:33 pm

    Mia

    Er det muligt at bruge andet naturligt glutenfrit mel end sesammel? 🙂


    • maj 1, 2014
      4:21 pm

      sundforsjov

      Kære Mia
      Det er helt sikkert muligt. Du skal dog være opmærksom på, at du ikke bare kan erstatte den angivne mængde sesammel med glutenfrit mel, da sesammelet reagerer lidt anderledes.
      Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *