EmediateAd
Sund for Sjov

Ved du, hvor meget sukker dit brød indeholder?

Med jævne mellemrum underviser jeg på Højskolen Marielyst og til juni står jeg sammen med forstander Mette Grønnegaard for kurset ”Sund og Stærk”. I den anledning skal vi kigge nærmere på vores fødevarer og vi skal også have et indblik i, hvor meget sukker der kan ”gemme” sig i vores mad.

Normalt regner jeg hverken kalorier eller sukker ud, når jeg vejleder i sund kost. Det er simpelthen for tidskrævende og en af de ting, man hurtigt ender med at give op overfor. Det behøver man i øvrigt heller ikke, hvis man spiser rigtig mad – altså den, som naturen har skabt og som ikke har været rundt omkring diverse fabrikker og e-numre.

Alligevel kan jeg godt blive forundret, forbavset og fascineret, når jeg støder på plakater, hvor man visuelt kan se, hvor meget sukker forskellige fødevarer indeholder. Derfor har jeg “leget” lidt og regnet på et par forskellige brødtyper.

Du kan selv gøre det ved hjælp af denne formel:

  • 1 fødevare (eksempelvis 500 g brød)
  • Find sukker eller sukkerarter pr. 100 g og divider det med tallet 100
  • Eksempelvis 10 g sukker pr. 100 g (10 divideret med 100 = 0.10 g)
  • Find sukker i fødevaren ved gange vægten på fødevaren med det tal, du netop fandt altså 500 X 0,10 = 50 g.
  • Antal sukkerknalder findes ved at dividere med 2 til slut – 2 divideret med 50 = 25 sukkerknalder

Formlen er lånt fra fødevarestyrelsen og sundhedsstyrelsen.

Her kan du se et par eksempler på brød, som jeg har ”leget” med:

Rugsandwich1Kernegodt1

Pågen1

Nyt nordisk gulerod1Sundhedsstyrelsen anbefaler maksimum 55 g sukker (28 sukkerknalder) til kvinder og 70 g sukker (35 sukkerknalder) til mænd om dagen.

Hvad tænker du om disse anbefalinger og er der nogen af disse brød, der overrasker dig?

Tilbage

6 kommentarer


  1. mar 26, 2014
    6:48 pm

    Lisbeth

    Jøsses! 55/70 gram sukker! Om dagen! Føj, det er godt nok meget! Det er jeg mildest talt overrasket over! Hvordan kan det mon overhovedet være på listen over anbefalet daglig indtag? Det begriber jeg ikke! Jeg sidder da og glædes over, at jeg kun yderst sjældent spiser købe-brød 😉


  2. mar 26, 2014
    7:15 pm

    Jane

    Det er jo fuldstændig absurde mængder sukker, der “anbefales” af sundhedsstyrelsen. Er de mon provisionsaflønnet pr. ny diabetiker?!


  3. mar 26, 2014
    7:16 pm

    Jane

    Yay! Jeg kan åbenbart godt kommentere, hvis jeg skifter browser! Chrome melder fejl hver gang men Safari vil gerne!


    • mar 26, 2014
      9:40 pm

      sundforsjov

      Yeah 🙂
      Det var alligevel et godt tip!


  4. mar 27, 2014
    1:11 pm

    Jonna

    Jeg bager selv det lækreste surdejsrugbrød – her kommer jeg 2 spsk kokossukker i til en portion som giver to kæmpe brød i 3-liters forme. Det smager FORRYGENDE og ungerne elsker det, så jeg forstår slet ikke, hvorfor der skal de mængder i?


    • mar 28, 2014
      12:52 pm

      sundforsjov

      Kære Jonna
      Det lyder da som et super lækkert brød og en god løsning 🙂
      Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *