EmediateAd
Sund for Sjov

Nudging gør dig sund for sjov med små kærlige skridt – der virker

Måske har du allerede hørt om Nudging? Hvis ikke, så er det på tide – altså hvis du spørger mig og du er træt af regler og restriktioner. Der findes nemlig en sjovere måde at blive sund på. At nudge betyder, at du slipper kampen og i stedet puffer kærligt til dig selv med små skub og virkemidler.

Statistisk set er det kun 30 %, som følger lægernes og sundhedseksperternes anvisninger. De fleste af os ved uendelig meget om sundhed. Vi er nærmest mættede af informationer og alligevel fortsætter vi med at spise på stress, impulser og følelser.

Fordi det er en del af vores menneskelige natur.

Vi er vanedyr. Dybest set hader vi mennesker regler og restriktioner (jeg gør i hvert fald) og i en travl hverdag overlader vi let vores valg til vanerne. Vi er kontrollerede i en periode og fulde af viljestyrke, men det er ikke muligt at være så meget “på” hele tiden og så tager vanerne og de impulsstyrede valg over. Vi lader det ubevidste sind få magten, og det er der som sådan ikke noget galt i. Det er hjernens måde at spare energi på. Vi har ikke energi til at være 100 % bevidste hele tiden – slet ikke i en travl hverdag og her er det nudging kommer ind i billedet.

Når du nudger dig selv, bytter du eksempelvis rundt på varerne og opsætningen i dit køleskabet. Du sætter de sunde ting forrest, i øjenhøjde og gør dem let tilgængelige (eksempelvis ved at skrælle gulerødderne og stille dem i vand, stille tomaterne i en skål osv.). Denne ombytning er med til at øge din bevidsthed. Den får dig i de fleste tilfælde til at stoppe op og blive opmærksom. Tage stilling. Tage et bevidst valg, fordi du ser det sunde og tænker: ”okay, jeg kunne også tage en gulerod først og så se, om jeg trænger til mere bagefter”.

Overspisning og impulsspisning skyldes i største delen af tilfældene, at din krybdyrshjerne tager over. Når du har travlt og stresser, er du skabt til at række ud efter sukker, salt og fedt og mest muligt at det på én gang.

Det gode er, at din krybdyrshjerne ikke har kontrol over dine beslutninger Din krybdyrshjerne kan ikke bede dig om at gå ud til køleskabet. Det er din forreste del af hjernen (pandelapperne), som gør det. Derfor kan du bryde mønsteret og de dårlige vaner og tager du nudging i brug, bliver det både nemmere og sjovere, fordi små virkemidler får dig til at stoppe op og vække din bevidsthed.

Med nudging ændrer du på omgivelserne i stedet for at ændre dig selv. Nudging kan også være at drikke vand af sjove glas eller skjule grøntsagerne i flødeskum.

Hvis jeg tilbyder pigerne et glas vand til fredagsslikken, er det OK, men serverer jeg det i nedenstående glas med sugerør, så liver de op og siger ”taaaak mor”

InstagramCapture_ac498559-e798-4103-acb3-266fa292a358Af og til er det bare så lidt, der skal til – og det elsker jeg!

Kan du komme på små sjove nudging eksempler eller ting, som gør det sjovere at leve sundt, så del endelig.

Tilbage

2 kommentarer


  1. jan 7, 2016
    10:29 pm

    Maia

    I forhold til børn kunne man tænke over hvordan man anretter grønsager og frugt. Eksempelvis kan man lave frugtspyd sammen med børnene, så er de også med til det 🙂
    Med grønsagerne kan man anrette på nogle sjove og børnevenlige måder. Har set nogle grønsags anretninger for tiden på FB, hvor det har været anrettet som et juletræ eller noget andet sjovt/anderledes. Bare en idé 😀

    Mvh Maia/www.fitskinnyandhealthy.wordpress.com


    • jan 8, 2016
      4:46 pm

      sundforsjov

      Kære Maia
      Det er en super godt ide 😉
      Jeg har også set flere at de sjove billeder, som du henviser til på FB og det giver meget mere leg i køkkenet – jeg er SÅ enig med dig!
      Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *