EmediateAd
Sund for Sjov

9 veje til varieret og velsmagende chiagrød

Pt. er der rigtig mange på min FB side som stiller spørgsmål til, hvordan man laver chaigrød. Af samme årsag kommer dette blogindlæg, for det er simpelthen noget af det nemmeste, du kan lave og det kan spises i et hav af variationer.


chiagrød

Billederne er taget i sommer for at vise dig, hvor enkelt og nemt, du kan variere smagen. Du kan sikkert næsten følge rytmen i, hvornår de forskellige bær har været modne i vores have. Jeg elsker nemlig at gå tur i haven, bare plukke løs og lave kompot af naturens skattekammer. Har der lige været et ”tomrum” i haven, ja så har jeg suppleret med frisk frugt.

Sådan:

  • 1 (stor) dåse kokosmælk (jeg foretrækker den økologiske fra Santa Maria)
  • 4-5 spsk. Chiafrø

Og du behøver faktisk ikke mere! 2 ingredienser – dét er da simpelt.

Om aftenen rører du kokosmælk og chiafrø sammen i en skål eller i et stort glas med låg. Sætter det i køleskabet natten over og næste morgen har de små chiafrø opsuget væsken fra kokosmælken og forvandlet sig til en lækker grød.

Du skal hverken bruge tid på at koge eller stege og du har nemt til 2-3 dage i denne portion, hvis du altså supplerer med frisk frugt eller bærkompot (begge dele kan jo smides i fryseren, så du også kan nyde gavn af de lækre sager i vinterhalvåret).

Du kan sagtens udvide opskriften og tilsætte hampfrø, hakkede nødder osv. som jeg eksempelvis har gjort i denne version med søde blåbær, men du behøver det altså ikke.

Og skulle du en dag blive ramt af sukkertrang (det sker selvfølgelig ikke for dig)!, så kan du hurtigt og nemt røre lidt kakao og sukrin gold sammen med chiagrøden eller lidt frysetørret kaffe og sukrin gold, som jeg gjorde, da vi var på ferie (billedet i midten af collagen).

Alt i alt er denne grød et super alternativ til maver, der ikke er glade for hverken mælk eller gluten. Til dig, der er er kørt fast i havregrøden og trænger til noget nyt eller bare til variation. Og til dig, der har fået nok af æg eller ommelet fra de ”tunge” kure/kostretninger.

Tilbage

8 kommentarer


  1. aug 5, 2015
    8:30 am

    Isabella Nielsen

    Hej Hej 🙂

    1000 tak for en kanon gode hjemme side, men fantastiske opskrifter. Og ikke mindst tak for dine kloge ord på Facebook! Jeg benytter mig meget af dem!!

    Er det en grød man vil kunne spise, hvis man gerne vil slanke sig?? :>


    • aug 5, 2015
      8:47 am

      sundforsjov

      Kære Isabella
      Jeg siger også 1000 tak for din positive tilbagemelding 🙂 Super dejligt at høre, at du følger med på FB og lytter til mine tanker og refleksioner. Chiagrød er bestemt en grød du kan spise, hvis du gerne vil slanke dig 😉
      Kærlig hilsen Charlotte


  2. aug 7, 2015
    11:35 am

    Lena

    Smager nu også godt med mandelmælk, vaniliekorn og flydende stevia…..ja, for jeg har trang til sødt :-)…men det ved du. Du er ikke så vild med at der bruges mandelsmælk/drik eller hvad?
    🙂 Lena


    • aug 7, 2015
      6:05 pm

      sundforsjov

      Kære Lena
      Fantastisk du byder ind og fortæller om din oplevelse med chiafrø og mandelmælk 🙂 Og ja, Ursula Urkvinde har det med at dukke op og plage voldsomt efter sukker i visse situationer hos alle 😉
      Det er sjovt, du tænker, at jeg ikke kan lide mandelmælken. Den kan jeg og endda rigtig godt, men resten af familien er ikke så pjattet med mandelmælk. Af samme årsag får jeg ikke brugt det så ofte, men du frister mig 🙂 🙂 🙂
      Kærlig hilsen Charlotte


      • aug 8, 2015
        8:38 am

        Lena

        Hej igen!
        Jeg drikker aldrig mandelmælk rent. Jeg mener, der var noget med Ursula, ernæring og mandelmælk. Det er det, jeg mener med, at du ikke er så vild med den. Det var ikke, fordi du ikke kunne lide den ;-). Jeg får det altid sammen med vallenprotein og nu chiafrø;-)…..også mener jeg faktisk, at du har sagt god for den :-). Chiagrød mætter helt vildt og smager fantastisk sammen med banan blåbær og lidt mandler – uhmm.


        • aug 8, 2015
          1:03 pm

          sundforsjov

          Ahhh Lena, så falder femøren 🙂
          Du har ret, men som du selv skriver i kombination med noget sundt fedt eller protein, så er det helt okay. Og ja, det smager nemlig super dejligt. Manden var frisk på at smage din version med mandelmælk, da han ikke er så pjattet med kokos 😉
          Kram Charlotte


  3. aug 13, 2015
    3:11 pm

    ulla

    Jeg bruger skyr, som jeg elsker, hvad er din holdning til skyr ?


    • aug 14, 2015
      10:46 am

      sundforsjov

      Kære Ulla
      Hvis du, din krop og mave trives på skyr, så er min holdning helt fin 🙂
      Jeg anbefaler altid “den rene” udgave uden tilsæt stivelse og sødestoffer og gerne i en økologisk udgave. Så har du de bedste fedtstoffer i mælken fra koens “frie” liv på græs 😉
      Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *