EmediateAd
Sund for Sjov

SUND SALAT MED DE FEM GRUNDSMAGE – GIVER RO I KROPPEN

Salat med bagt rodfrugt 2Lur mig, om du ikke kender den her tankerække: ”Var det, det? Er der ikke andet? Noget sødt? Måske salt?”. Du har lige spist, og alligevel er du på vej op af stolen for at gennemsøge skabe og skuffer. Som et lille rovdyr går du på jagt efter et eller andet, der kan tilfredsstille din sult. Sulten efter noget, der kan få roen og tilfredsheden til at sænke sig i din krop.

I mange år troede jeg, denne tankerække var et spørgsmål om viljestyrke eller mangel på samme. Jeg tog fejl. Det er heldigvis en af de fantastiske gaver, jeg har opnået ved at lytte til min krop. Ved at være nysgerrig og accepterende fremfor kritiserende. Jeg har opdaget, det kan være stress, et spørgsmål om sammensætning af måltidet og hastigheden hvormed blodsukkeret daler efter måltidet, men sjovt nok, så har jeg også indset, at det kan være et spørgsmål om smag. Jeg kan sagtens spise et måltid, som er sammensat korrekt i forhold til blodsukkeret, men smager det mig ikke, er måltidet kedeligt, og bare noget, der er landet alt for hurtigt på en tallerken, så dukker uroen også op.

Af samme årsag er jeg de sidste år blevet meget mere opmærksom på at lege med fem grundsmage: salt, sødt, surt, bittert og umami. Jeg spiser efterhånden rigtig meget grønt, så det kan være en udfordring at opnå smagen af umami, der af de fleste beskrives som velsmag eller ”kødsmag”. Men med frisk salat toppet med bagte rodfrugter, kommer jeg hele vejen rundt.

Salat m bagt grønt 1

INGREDIENSER:  

  • Gulerødder
  • Rødbeder
  • Løg
  • Rosenkål
  • Revet blomkål
  • Olivenolie eller smør
  • Urtesalt
  • Rucola eller baby spinat
  • Friskpresset citronsalt
  • Blå birkes
  • Agavesirup
  • Friskrevet parmesanost

SÅDAN:

Kom de ordnede grøntsager – undtagen den revne blomkål – op på en bageplade beklædt med bagepapir. Hæld olivenolie over grøntsagerne eller lig små stykker af smør og drys til slut med urtesalt. Bag grøntsagerne midt i ovnen på 160 grader i 40 minutter.

Tag pladen ud af ovnen, kom den revne blomkål ovenpå og rør rundt. Bag yderligere 30 minutter og lad grøntsagerne køle af.

Når grøntsagerne er afkølede eller stadig en lille smule lune, kommes de ovenpå den friske salat. Herefter hældes friskpresset citronsaft over salaten med løs hånd. På samme måde gør du med agavesirup og blå birkes. Og til slut river du frisk parmesanost på toppen.

Så behøver jeg faktisk ikke mere for at få ro på øverste etage 🙂

Velbekomme.

PS: Du kan finde de 5 grundsmage her eller bare ved at søge på dem.

Tilbage

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *