EmediateAd
Sund for Sjov

Tanker om træning – om motivation & om at holde balancen #1

For en lille måned siden sagde kalenderen, at jeg er blevet 38 år. Min krop har selvfølgelig forsøgt at fortælle mig det, men jeg er jo også menneske og har ikke rigtig ville lytte. Gennem det sidste halve år har jeg haft en del samtaler med mig selv om motion. Jeg elsker at gå og vandre. Det er virkelig en motionsform, som jeg holder af og faktisk også stresser af med. Men… for der er jo altid et men… gang har jo ikke samme muskelopbyggende effekt, som styrketræningen har. Og jeg kan godt mærke, at der er begyndt at ske noget med min muskelmasse.

Det sker jo for os alle, når vi rammer 35 års alderen. Stille og roligt bliver det sværere at bevare den muskelmasse, vi har. Faktisk er det noget af det, jeg har talt med mig selv om. At det fra nu af og resten af mit liv vil kræve mere af mig og min tid at holde det vedlige, som jeg har. Lukker jeg øjnene for den biologiske kendsgerning, så tager jeg nemt 10 kg på hen over en årrække (selvom jeg spiser det samme), fordi mine muskelceller forbrænder mere end mine fedtceller.

Det udgangspunkt gider jeg helt ærligt ikke at skulle tilbage til. Jeg har jo ligesom været der og ved, hvordan det føles. Jeg vil meget hellere forebygge.

charlotte1997

 

Hvordan kommer du i gang med at træne, når du ikke gider?

Jeg tager en bevidst beslutning om at snyde min hjerne. Vores hjerne er fra naturens side er designet til at stoppe os, når noget bliver ubehageligt. Derfor påvirker vores tanker og måden, hvorpå vi tidligere har trænet (ofte i forbindelse med et vægttab) os på godt og ondt. Vores krybdyrshjerne gør alt hvad den kan for at beskytte os mod oplevelser eller situationer, som kan virke skræmmende, ubehagelige eller besværlige. Jeg ved ikke, hvordan dine slankekure har været, men mine har ikke ligefrem været behagelige. Det husker min krop og hjerne og derfor er jeg nød til at snyde den.

Når vi beslutter os for at opbygge muskelmasse eller gå ned i vægt, så vil der helt ærligt være dage, hvor vi er nødt til at gøre noget, som er svært eller ubehageligt. Det skal vi være klar over. Og vi skal vide, at vores hjerne på disse dage vil gøre hvad den kan for at stoppe os. Sådan er vi skabt fra naturens side. Vi vil altid føle trang til at gøre det, der er nemmest. Det kan vi ikke ændre på. Men vi kan samarbejde og lære at ”snyde” vores hjerne, så vi ikke slipper vores mål og drømme i tide og utide.

Okay.. du ”snyder” din hjerne – hvordan gør du det?

Jeg kunne jo bare bide tænderne sammen, men skal vi ikke være ærlige overfor hinanden… den løsning holder ikke i længden. Det ved vi begge. Så vil jeg hellere være ærlig, accepterende og realistisk.

Så jeg starter med at sætte et mål med en motiverede effekt. Erstatter frygt og selvkritik med nysgerrighed og lyst og så er jeg ærlig overfor mig selv. Jeg ved, at jeg aldrig kommer til at holde af fitnesscenteret på samme måde som naturen. Det behøver jeg ikke skælde mig selv ud over.

I stedet bruger jeg mine frontallapper til at tænke kreativt og skabe nogle rammer, som gør det mere behageligt at træne. Ved at kombinere det sure med det søde får jeg skabt nogle gevinster, som gør det nemmere for at mig at komme af sted. Uden gevinster vil min krybdyrshjerne vinde og min motivation forsvinde.

En af disse gevinster er en træningsmakker. Jeg har allieret mig med en makker der, lige som jeg, elsker at tøsesnakke, hygge og drikke kaffe – bagefter. Så jeg har snydt min hjerne og gjort det hele meget sjovere.

Har du svært ved at træne_Vil du gerne i gang med at træne, så beslut dig ikke bare for, at du vil træne. Den beslutning har du taget så mange gange før. Tag i stedet en dyb indånding og beslut dig for, at du bliver realistisk i forhold til, hvad der virker for dig, dit liv og din træning. Vent ikke på motivationen. Alt det gode sker, fordi du får det til at ske. Det sker, fordi du tager en beslutning om at lære at snyde din hjerne, tage ansvar og gøre lige netop dét, der skal til, for at du får det liv, som du drømmer om.

Når du først er kommet godt i gang med træningen og over de dage, hvor du er træt og ekstra sulten, så sker det modsatte… du begynder at diskutere med dig selv om, hvorvidt du skal træne mere.

Det skete selvfølgelig også for mig, så fortsættelse følger…

Tilbage

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *