EmediateAd
Sund for Sjov

Tanker om træning – om motivation OG om at holde balancen #2

Uanset hvilket projekt jeg går i gang med, så gælder det for mig om at være bevidst om mine gamle adfærdsmønstre. Gennem min opvækst, skolegang og mit arbejdsliv er jeg ofte blevet rost og anerkendt for at være hurtig, dygtig og arbejdsom. Det er et adfærdsmønster, som har givet mig mange gode oplevelser, men det er også et mønster, som har kostet på sundhedskontoen. Hver eneste dag har min krop haft brug for ekstra energi til at yde liiige det ekstra og det har kostet – både på vægten og hormonbalancen.

Hvad pokker har det med dit seneste træningsprojekt at gøre?

Faktisk en hel masse. Som du måske husker fra mit sidste indlæg, så er vores krybdyrshjerne skabt til at stoppe os, når noget bliver besværligt. For mit vedkommende er det faktisk mere besværligt at stoppe og geare ned end det er at skrue op og yde lidt ekstra. Det sker helt automatisk, hvis jeg ikke er opmærksom på det og det skete selvfølgelig også i mit træningsprojekt.

Mandag aften meldte jeg mig ind i fitnesscenteret sammen med min nye træningsmakker. Vi trænede selvfølgelig sammen og fik booket tre ugentlig træningsaftaler i kalenderen. Alt var godt. Torsdag morgen var jeg fyldt med undskyldninger for at droppe træningen og gå i stedet. Det virkede bare meget mere overskueligt og ja, behageligt. Solen skinnede jo så smukt og det virkede bare mere tiltrækkende. Af sted kom jeg. Jeg havde jo en aftale. Fredag skete det. Mit gamle mønster dukkede op. Jeg havde haft en sjov oplevelse med Jumping Fitness og tog kort tid efter mig selv i at tænke: “måske skulle jeg liiige smide en ekstra træningsdag ind i programmet”. Spotter du den klassiske alt-eller-intet-tankegang?

JUMPING

Hvordan takler du så dit gamle mønster, når det dukker op?

Nu tænker du sikkert, at jeg er tosset (og her må der gerne grines), men jeg taler med mig selv. I stedet for at skælde mig selv ud eller kritisere mig selv, så hilser jeg på mit gamle mønster ved at sige: “nå for pokker … er du der”. Uden at være dømmende. Jeg bruger min bevidsthed til at stoppe op, lytte og styre mit gamle mønster, så det ikke styrer mig. For der er jo stadig områder i mit liv, hvor jeg har gavn af mit gamle adfærdsmønster. Der skal bare være balance og plads til nuancerne.

Når mit “jeg-yder-lige-lidt-ekstra” mønster dukker op, vælger jeg bevidst, hvor meget det skal fylde. I stedet for at gå med trangen til at skrue op, så holder jeg igen – selvom det er svært – og tager måske endda en ekstra hvilepause.

Mange tror, at selvindsigt og det at arbejde med sig selv og sine tanker og adfærdsmønstre handler om at få dem til at gå væk – forsvinde for altid. Det sker ikke, fordi kroppen husker. Vi kan ikke slette vores historie, men vi kan lære at takle den. Vi kan lære at vælge bevidst og gå nye veje. Vores gamle og velkendte mønstre vil altid hive i os, fordi de er trygge. De er velkendte og nemme og det elsker krybdyrshjernen. Men ved hjælp af vores frontallapper og fornuft kan vi opveje konsekvenserne af mønstrene og vælge nye adfærdsmønstre, som har større gevinster – på lang sigt. Derfor handler selvindsigt og selvudvikling for mig om at spotte vores mønstre og bevidst vælge, hvor meget vi vil lade dem fylde i vores liv.

Tilbage

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *