EmediateAd
Sund for Sjov

Får du hovedpine efter hård motion?

HOVEDPINEElsker du at bruge din krop? Kan du lide at dyrke sport? Føler du dig ofte hæmmet af hovedpine? Så læs med her og få en mulig forklaring på hovedpinen og selvfølgelig mine bedste råd.  

Lige så længe jeg kan huske, er jeg blevet kobberrød i hovedet, når jeg har dyrket sport.

Da jeg var yngre, var rødmen det største problem. Det var ikke rart at skille sig ud og jeg var overbevist om, at de andre troede, det bare handlede om, at jeg var for tyk. Med alderen har jeg fundet fred med at skille mig ud, så rødmen er ikke længere et problem. Det er til gengæld den hovedpine eller utilpashed, som gennem de sidste år er opstået, efter jeg har dyrket motion.

I bund og grund kunne jeg jo bare gøre som så mange andre og spise et par hovedpinepiller. Slutte fred med at jeg er blevet ældre og det er blevet sådan. Det virker bare ikke for mig. Jeg er overbevist om, at min krop forsøger at fortælle mig noget gennem hovedpinen, så at spise en hovedpinepille svarer for mig til, at vi sætter et plaster over olielampen på bilens instrumentbræt og køre videre. Det skjuler symptomet, men der er der stadig og på et tidspunkt bliver det værre.

Hvad gør jeg så?

Jo ser du, jeg går på jagt – detektivjagt.

Faktisk er opklaringsarbejdet noget af det, jeg elsker allermest ved mit arbejde. Jeg læser og undersøger en masse, og det har jeg også gjort i dette tilfælde, hvor jeg er stødt på flere studier, som har vist, at oxidativ stress har en afgørende rolle som udløser af hovedpine og migræne (et af studierne kan du læse ved at klikke her). 

Hvad er oxidativ stress? 

Oxidativ stress er en reaktion som opstår i kroppen, når vi er udsat for et højt niveau af frie radikaler. Kort fortalt kan Oxidativt stress defineres som en forstyrrelse i balancen mellem frie radikaler i kroppen og antioxidanter. Vores celler har brug for energi for at kunne leve. Derfor producerer vi hvert eneste øjeblik frie radikaler i kroppen, som et resultat af vores stofskifte og en normal energiproduktion, men antallet af frie radikaler bliver nemt større, når vi udsættes for stress, dårlig kost, infektioner, lægemidler, rygning, tungmetaller, UV-stråling og ja, faktisk også sport. I nyere undersøgelser har man påvist et øget antal af frie radikaler i kroppen efter træning, især efter tung træning som styrketræning og faktisk mener man, at netop denne øgede mængde af frie radikaler kan kædes sammen med muskelsmerter, ømhed og spændinger efter motion (Halliwell & Gutteridge, 1985).

Hvordan hænger oxidativ stress sammen med hovedpine? 

I et af de studier jeg stødte på under mit opklaringsarbejde antydede man, at migræneramte kan være særligt følsomme overfor oxidativ stress, idet man kan have svært ved at afgifte kroppen for hydrogen-peroxider (brintoverilte) – et biprodukt, som skabes, når vi trækker vejret. En problematik som jeg formoder må blive forstærket, når vi presser os selv, bliver ekstra forpustede og herved øger vejrtrækningen, hvilket jo egentlig er sundt, hvis man altså er god til at afgifte sig selv.

Når du træner, øges produktionen af oxidanter, herunder frie radikaler, som kan nedbryde kroppens celler og dit immunforsvar og dermed påvirke din ydeevne under træning. Jo mere og hårdere du træner jo større risiko er der for at du får betændelsestilstande i kroppen og dermed stiger risikoen for hovedpine og skader.

Her er, hvad du selv kan gøre? Mine 5 bedste tips…

Det er helt centralt for din krops balance, at du respekterer din krop og giver den de bedste forudsætninger for at modarbejde de naturlige nedbrydningsprocesser, så du igen kan finde glæden ved at dyrke motion.

#1 RYD OP: Start med at tjekke dit liv og ryd ud i en eller flere af de faktorer, der kan være medvirkende til at øge dannelsen af frie radikaler.

#2 DYRK MODERAT MOTION: Ja det lyder måske mærkeligt, når vi lige har talt om, at motion kan fremme dannelsen af frie radikaler, men motion kan også have en gavnlig indvirkning på hovedpine, så længe du lytter til kroppen og holder dig til moderat intensitet. Sæt tempoet ned og start med at gå en tur flere gange om ugen. Når kroppen stille og roligt kommer i balance, kan du sætte mere tempo på og udvide med andre motionsformer og jeps, jeg ved det, det kan være en udfordring, hvis du (som jeg) har lært, at motion skal gøre ondt, før det gør godt!

#3 GO GREEN: Antioxidanter findes i små mængder i forskellige fødevarer. Antioxidanter er en gruppe næringsstoffer, som bevæger sig rundt i kroppen via blodbanen og er i stand til at neutralisere frie radikaler. Enkelte studier tyder på, at antioxidanter har den bedste effekt, når de kommer fra rigtige fødevarer. Skru op for det grønne til alle måltider, spis sundt fedt og spis begrænsede mængder af årstidens bær og frugt.

#4 PRIORITER: Går du konstant rundt med følelsen af at være bagud, så tag tyren ved hornene og prioriter. Er du hele tiden små-stresset, fordi du ikke har tid til at slappe af eller dyrke motion, så bed om hjælp. Sæt ungerne til at smøre deres egne madpakker og brug den halve time du vinder på dig selv.

#5 SNUP EN GENVEJ: Jeg har haft stor gavn af at spise et tilskud af vitaminer og mineraler. Det kan eksempelvis være et kosttilskud som All Energy der er sammensat, så kroppen dagligt får et energitilskud til din fysiske ydeevne. All Energy støtter og optimerer kroppens ydeevne i aktive perioder og virker hurtigt. Den kan med fordel tages en time eller to før du dyrker motion. Foruden 4 4 velkendte planter  Schisandrafrugt, Russisk rod, Rosenrod og Astragalusrod indeholder All Energy også vitaminerne B2, B6 og B12, folsyre samt jod og jern og vitamin C bidrager til at mindske træthed og er vigtige for det energigivende stofskifte.

Sidst men ikke mindst… 
Husk nu, at komme hovedpinen til livs er en detektivopgave. Hvad der virker for mig, behøver ikke virke for dig. Du har din historie og jeg har min. Lyt til din krop, vær nysgerrig, prøv tingene af og gør det, der virker bedst for dig.

Indlægget indeholder affiliate links. 

Tilbage

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *