EmediateAd
Sund for Sjov

Sådan får du velsmagende mungbønnespirer på få dage

IMG_2413

Elsker du grøn mad? Har du svært ved at få nok protein i din grønne livsstil? Eller vil du bare gerne vide, hvordan spirer dine egne bønner? Så er denne guide noget for dig!

Efter en studietur til Schweiz i sommer fik jeg sådan mod på at opgradere min mad og spise (endnu mere) mad med næringsstoffer fra vores fantastiske natur. I næsten tre år har jeg haft et spireglas stående i mit køkken, som jeg aldrig har brugt.

Kender du det?

Bare tanken om et nyt projekt på ukendt land, har været nok til at spænde ben for et fedt projekt.

Da jeg endelig fik kastet mig ud i spireprojektet, spurgte en af mine søde følgere på Instagram, om jeg ikke ville lave en guide, så hun også kunne komme i gang. Hvis en guide fra mig er nok til at nedbryde dine forhindringer lidt hurtigere end mine, så jo, så gør jeg det selvfølgelig gerne.

Er det første gang, du skal spire, anbefaler jeg, at du starter med mungbønner eller lucerne, da de har en høj spireevne (Læs: dine chancer for succes er større).

 

 

# Før du går i gang

Køb et spireglas og en pose mungbønner (begge dele fås i de fleste helsekostbutikker).

# 1 dag

Hæld ca. 1½ dl mundbønner i dit spiseglas (nok til 4 personer) og dæk bønnerne til med ca. 2 dl koldt vand. Det er nemmest at gøre det om aftenen, så bønnerne kan stå tildækket i vand natten over. Lad bønnerne stå i vand ved stuetemperatur (18-25 grader) i 8-12 timer.

# 2 dag

Næste morgen eller formiddag skyller du bønnerne rigeligt med koldt vand, ryster glasset og vender det på hovedet i glasholderen, så det overskydende vand kan løbe væk fra bønnerne. Denne procedure gentager du 2-4 gange hver dag, mens bønnerne spirer.

Lad spireglasset stå på køkkenbordet, væk fra direkte sol og andre direkte lyskilder. Og stil det heller ikke i nærheden af andre varmekilder som radiatorer, ovne eller brændeovn.

# 3 dag

Skyl bønnerne rigeligt med vand, ryst glasset og vend det på hovedet i glasholderen. Nu er dine mungbønnerne faktisk klar til at spise (med mindre du vil have længere spire på, så fortsætter du spiringen en dag eller to yderligere).

# Opbevaring efter spiring

Når bønnerne er spiret, opbevarer du eventuelt overskydende spire i spireglasset på køl i køleskabet. Det får spirerne til at udvikle sig langsommere. Skyld for en sikkerheds skyld stadig bønnerne 2-4 gange dagligt.

Vil du bruge spirene i en varm ret og bevare deres sprødhed, bør du ikke koge spirene med mere end 1 minut, så bliver der bløde. Spirerne kan også fryses, men husk da at blanchere i et minut inden nedfrysningen.

# Bonusinfo 

Vidste du, at bønnespirer er fulde af C-vitamin? Sjovt nok, indeholder uspirede bønner næste ikke c-vitamin, men når bønnerne begynder at spire, danner de betydelige mængder C-vitamin.

Mungbønner har et højt indhold af kostfibre og protein og indeholder desuden E-viramin og B-vitaminer, magnesium, kalium, fosfor, zink og jern.

God fornøjelse og velbekomme 😊

IMG_2419

PS… jeg spiste selvfølgelig hele salaten før det slog mig, at jeg nok ser lidt alvorlig ud på det sidste billeder. Det har intet med smagen at gøre 😉

Tilbage

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *