EmediateAd
Sund for Sjov

Tips

Tip nr. 1: Skærp dit mål med en motiverende effekt

Har du forsøgt at tabe dig, så ved du, at det hele starter med et mål. Et mål der i de fleste tilfælde defineres af ét bestemt tal på vægten. Det er som udgangspunkt et fint og specifikt mål, men hvis målet er, at du vil gøre dit vægttab varigt, så må dit mål også indeholde en motiverende effekt – uden den vil viljestyrken lynhurtigt aftage og du vil vende tilbage til de gamle vaner. Hvis dit mål er at veje 70 kg, kan du skærpe din motivation ved at spørge dig selv: “hvorfor vil jeg gerne vil veje 70 kg? Hvad skal det give mig på et følelsesmæssigt plan?”. Jo større og dybere din motivation er, dets større er sandsynligheden for, at du når dit mål og holder det. Sæt dig et mål som er så motiverende, at det ”trækker” i dig. Det gør hele processen nemmere i stedet for, at du skal ase, mase og kæmpe en konstant kamp.

Tip nr. 2: Lokaliser dit svageste punkt og find dig en mentor

Kig tilbage på dine tidligere vægttabsforsøg og spørg dig selv: “hvor er det, jeg har mit svageste punkt? Hvor er det, jeg stadig støder på forhindringer og ikke føler mig “klædt godt nok på””? Er det maden? Motionen? Motivationen? Den indre dialog? Stress? Følelser eller en kombination af flere dele? Find frem til dine udfordringer og find dig en mentor, som har “gået vejen før dig”. En som kan hjælpe og støtte dig og som har forståelse for lige netop den situation, som du står i lige nu. Vær realistisk og slip tanken om, at du kan klare det hele selv. Du kan være lige så energisk, lige så engageret og lige så top motiveret, når du starter, men hvis du ”sidder med de forkerte kort på hånden”, så vil du aldrig “knække koden” rigtigt.

Tip nr. 3: Find din personlige blokering

Dag ud og dag ind hører du dig selv sige, at du gerne vil tabe dig. Du har værktøjerne, men du kommer ikke i mål. Årsagen er, at du bærer rundt på en indre overbevisning – en indre blokering – som spænder ben for dig. Du vil gerne leve sundt og sætte mere tid af til dig selv, men inderst inde er du bange. Bange for at det går ud over familien. At du svigter dine børn, når du bruger tid på dig selv. At du får konflikter og bøvl med omgivelserne, når du er “dig selv”. Du ved, du kan tabe dig, men en del af dig (og den kan sagtens være ubevidst), er bange for det, der følger med. Den del må du finde og udfordre. Ikke ved hjælp af viljestyrke og fornægt, men via forståelse, egenomsorg og kærlighed til dig selv. Din frygt er reel. Bliv din egen detektiv og bliv klar over, hvad der er, som er allervigtigst for dig, hvor du blokerer og tag så ét skridt af gangen.

Tip nr. 4 Lyt til din krop 

Døjer du med ustabilt blodsukker? Er du plaget af manglende mæthedsfornemmelse? Eller lider du af en stor trang til sukker og søde sager, så gælder det først og fremmest om at få dit blodsukker stabilt. Det gør du blandt andet ved at dække dine basale behov med sund og nærende mad. Lyt til din krop. Lad vær med at undertrykke dig selv og dine behov. Sig ja til dig selv og de ting, du mærker. Er du sulten, så spis mad og dæk dine basale behov med sund og nærende mad. Er du tørstig, så dæk dit behov med rent vand. Er du træt, så gå tidligt i seng. Er du slap, så dyrk motion osv. En krop ude af balance (og det er en krop med ustabilt blodsukker) er en stresset krop, og en stresset krop gør alt for at holde på sine fedtdepoter.   

Tip. nr. 5 Drop restriktionerne og fokuser på dét, du gerne vil

Hvis du af en eller anden grund fortæller dig selv, at du aldrig mere vil (eller må) spise slik, sukker, brød, kartofler, ost eller andre former for ”mad”, så ender du med at gøre det svært for dig selv. Hvis jeg eksempelvis siger til dig, at du ikke må tænke på en blå ballon, hvad tænker du så på? En blå ballon! Sådan er din natur og det samme gælder med slik og andre ”forbudte” fødevarer. Det kan selvfølgelig ske, at du har en allergi eller en intolerance overfor en fødevare eller et tilsætningsstof og så er vi ude i nogle andre forholdsregler, men som udgangspunkt handler det om, at du skal i gang med at udvikle et nyt forhold til mad, og det gør du bedst ved at fokusere på alt der, du gerne må.

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *