EmediateAd
Sund for Sjov

OM SUND FOR SJOV

Hvorfor hedder bloggen Sund for Sjov?

Det gør den fordi, sundhed, og livet i det hele taget, skal være sjovt. Fordi sundhed ikke er sundt, hvis du lever efter en masse regler og restriktioner. Du kan leve nok så sundt, men er du bange for mad, bange for din vægt, bange for at spise for meget eller for lidt, bange for at spise brød, bange for at få for mange kulhydrater – så kommer du til at kæmpe med sukkertrang, ”sundhedprogrammer” og elevatorvægt i al evighed. I bund og grund handler hele sukker-, stress- og vægttabsproblematikken om, at din krybdyrhjerne ikke kan skelne mellem reelle sundhedsforbud og indbildte forbud.

Er maden ”farlig” eller “forbudt”, aktiverer du ubevidst følelsen frygt, som igen aktiverer dit kamp/flugt -forsvar med alle dets usunde og fedende følgevirkninger: Forstoppelse, hovedpine, træthed, lav forbrænding, øget sukkertrang osv.

Det er en helt naturlig reaktion!

Derfor er regler, restriktioner eller flere informationer ikke vejen til et sundere liv. Du kommer ikke til at slutte fred med din mad, hvis du hele tiden søger ny information eller opsætter en masse forbud. Er du som de fleste danskere, så vi du en masse om sundhed og kost. Vi danskere er sundhedsoplyste, som aldrig før og alligevel er det de færreste af os, som følger anbefalingerne.

Mit mål som blogger, sundhedscoach og mentor er at motivere til et sundere og sjovere liv uden løftede pegefingre. Sund for Sjov er sundhed og selvindsigt. Det er metoden, som lærer dig at lytte til kroppen og forstå, hvor du spiser og handler, som du gør. Og selvfølgelig klæder dig på til at genskabe balancen og få et naturligt forhold til mad. Her på bloggen deler jeg ud af gode opskrifter, sjove remindere, nye vinkler og blide puf, som kan være med til at vække din bevidsthed i en travl hverdag. En hverdag hvor du af naturlige og instinktive årsager nemmere kommer til at spise mere impulsivt, følelsesladet og tage for mange ”dumme” valg, fordi din krop er stresset og din opmærksom er landet det forkerte sted.

Er det områder eller nicher, som du er særligt optaget af inden for sundhed?

Jeg har altid været nysgerrig på menneskets natur. Hvad motiverer os? Hvorfor får vi stress? Hvad er logikken i, at vi overspiser eller fastholder et adfærdsmønster, når vi ved, det ikke er godt for os? Hvad gør tankerne ved vores følelser og spiseadfærd? Ja, jeg er særligt optaget af sindet og sammenhængen mellem krop og sind.

Sund for Sjov Metoden udspringer min egen vægttabsrejse og en dyb interesse for hjerneforskning, neuropsykologi og kognitiv adfærdspsykologi. Jeg er dybt fascineret af, hvordan det er muligt via sindet, tankerne og sjove adfærdsstrategier at snyde eller “tæmme” vores instinkter og samarbejde med vores krop, så vi kan få det liv og den vægt, vi drømmer om – uden at kæmpe.

Hvorfor har du en blog? Hvad vil du gerne med den?

Udover at give potentielle kunder en chance for at lære mig bedre at kende, så vil jeg bidrage til hele sundhed- og vægttabsdebatten med en blog som gør op med ”tag-dig-sammen-metoden” og viser en sjovere, mere nænsom og menneskelig måde at ændre livsstil og tabe sig på.

Hvad er sundhed for dig?

Der er stor forskel på, hvordan vi hver især tolker begrebet sundhed. Nogle tolker sundhed som; ”bare-jeg-er-fri-for-sygdom”, mens andre definerer sundhed som ”størst mulig fysisk, psykisk, åndelig og social velbefindende”. For mig handler sundhed er først og fremmest om at leve et liv i glæde. Hvem siger et sundt liv skal surt, tungt, trist og fyldt med restriktioner? At vi skal pine os selv med slankekure og se ud på bestemte måder for at ”passe ind”? Ikke mig! Jeg har budt mig selv så mange slankekure, diæter og begrænsende overbevisninger, som jeg hverken gider eller tror på længere. Har du nogensinde tænkt over, hvad det er, du signalerer til dig selv, når du udsætter dig selv for disse pinefulde kampe, kure og begrænsende overbevisninger? Det svarer rent faktisk til, at du siger til dig selv, at du ikke er god nok, og det tror jeg simpelthen ikke på! Vi er alle unikke, fantastiske og værd at elske – præcis som vi er. Livet skal være sjov, inspirerende og fyldt med glæde, frihed og taknemlighed, mens vi er her, hvad er ellers meningen med det hele?

6 kommentarer


  1. okt 7, 2010
    8:09 am

    Birthe Westergaard Hansen

    Dejligt inspirende at læse alt hvad du skriver.
    Kan du anbefale en afslappende CD. eller noget meditation.
    Har prøvet kuglepenprøven det var fint, man skal bare stå op så man kan se imellem dellerne.
    Birthe.


    • okt 7, 2010
      8:36 am

      sundforsjov

      Kære Birthe
      Tak for dit indlæg. Jeg ligger et ekstra indlæg ind med forslag til meditaion og CD – og tak for tippet til testen på binyretræthed;-))
      KH Charlotte


  2. jul 18, 2012
    8:31 pm

    sisse nielsen

    hvordan bliver man blogger ?? skal man være medlem ?? elller ?
    mvh Sisse


    • jul 18, 2012
      9:58 pm

      sundforsjov

      Kære Sisse
      Det skal du bestemt ikke. Du skal bare have noget på hjertet 🙂
      Jeg har startet min blog op i wordpress, som du finder på http://www.wordpress.com – det er gratis at oprette en blog her og nemt at opsætte et flot design. Held og lykke 🙂
      Kh Charlotte


  3. okt 10, 2013
    9:24 am

    Manisha

    Hej Charlotte

    Jeg har læst LCHF- spis dig mæt og glad af Jane Faeber. Jeg har i lang tid levet efter princippet spis efter din blodtype. Jane henviste mig til dig da hun ikke vidste noget om princippet. Mit problem er at nu er jeg overbevist om at der er nogle madtyper der kan være skadeligt for blodtype O, som jeg er. Mange af de madtyper bliver listet i LCHF kosten. Jeg vil vild gerne kaste mig ud i at gå all in på LCHF kosten, men jeg kan mærke at de råd fra blodtype kosten holder mig tilbage. Grunden til at blodtype kosten ikke fungere for mig mere er at jeg mangler inspiration. Mange af de retter der anbefales i blodtype kosten er svært at skaffe ingredienserne til og så ender det altid med de samme retter jeg får lavet. og det er trættende i længden. Der synes jeg Janes bog giver nogle rigtig gode eksempler på opskrifter. Bortset fra det med at mange af ingredienserne ikke passer ind for blodtupe O. Hvad er dit råd, er det noget være vrøvl det med blodtyepe diæten eller kan det lade sig gøre at hormonere de to kostplaner, for hvis ja hvordan griber jeg det så lige an?

    På forhånd tak


    • okt 10, 2013
      1:34 pm

      sundforsjov

      Kære Manisha
      Jeg er selv blodtype a og har eksperimenteret en del med blodtypen på egen krop. MEN for at være helt sikker valgte jeg også at kombinere teorien med en vega-test, hvor jeg fik testet intolerancer overfor fødevarer og her var mange fødevarer, som gik igen, men også enkelte som ikke dukkede op. Jeg samlet altid inspiration, men jeg begrænser mig aldrig til ét bestem princip, fordi vi alle er individuelle og det skal der være plads til. Derfor forholder jeg mig i sidste ende til min krops signaler. Du kunne evt. prøve at skrive til Søren Flytlie, som vejleder i kost og blodtyper til dagligt i sin praksis: http://www.flytlie.com/
      Jeg tænker, at du på en eller anden måde må kunne kombinere det, hvis det er det, du har lyst til og føler for. Hvede og kornsorter er jo intet problem. Her kan du erstatte med gode nøddebrød o.lign. Prøv at finde muligheder og erstatninger for de fødevarer, som du ifølge teorien kan undgå. Lav evt. din egen personlige bog med opskrifter, som du kan li og som virker for dig.
      Håber du kan bruge svaret. Kærlig hilsen Charlotte

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *